theroutetoDamascus.reismee.nl

Brussel op zijn kop...door de Syrische caravan

Spoed bezoek aan Brussel

Het wordt een onverwacht tweede bezoekje aan Brussel vandaag. Wij dachten de caravan een mooie overwinterplek geboden te hebben in een rustige en chique woonwijk in Brussel, maar niet iedereen gunde hem die rust. Hij stond nog maar enige dagen het Brusselse straatbeeld op te vrolijken of hij had al woedende reacties bij sommigen losgemaakt. Een Syrisch comité-lid kreeg een furieus telefoontje dat de caravan zo spoedig mogelijk weggehaald moest worden. Alsof dat nog niet genoeg was, volgenden daarna met de regelmaat van de klok dreig-sms'jes in dezelfde bewoordingen. Om zijn woorden extra kracht bij te zetten, begon onze ‘dreiger' berichten te sturen uit naam van de politiecommissaris en de burgemeester van Brussel. Aanvankelijk dachten we nog dat de politie er écht iets mee te maken had, maar een telefoontje leerde ons dat dat niet zo was. De politie nam de zaak hoog op en adviseerde ons aangifte te doen van de bedreigingen én van het ijdel gebruiken van de naam van de politiecommissaris en de burgemeester. Maar het was inmiddels heel duidelijk geworden dat de caravan niet kon blijven waar hij was. Sterker nog: hij moest zo snel mogelijk weg.

De Brusselse politiek en de internationale diplomatie heeft van deze caravan serieus werk gemaakt. Er worden wat diplomaten uit bed gehaald door deze caravan en hij staat op de agenda van de Brusselse gemeente raad.

Zo gebeurde het dus dat wij vandaag hebben besloten halsoverkop naar Brussel af te reizen. Wij rijden meteen door naar onze eerste stop: het politiebureau. Daar doen we aangifte van de bedreigingen tegen ons. De politiecommissaris en de burgemeester zullen op grond van onze aangifte en de SMS'sjes verdere stappen nemen om de ‘dreiger' verder te vervolgen.

Na het politiebueau, gaan we de caravan naar veiliger oorden brengen. Kennelijk wordt hem geen al te warm hart toegedragen in Brussel, dus daarom gaat hij nu zijn geluk in Leuven beproeven. Een kunstenares met een groot hart én privé-terrein was bereid gebleken de caravan enige weken onder haar hoede te nemen. Wij spreken met haar af in Leuven, en zij rijdt ons voor naar haar huis. Wij mogen de caravan vóór haar huis zetten, zodat zij een oogje in het zeil kan houden. Een team Brusselse Syriërs en Syrië-vrienden komt ons helpen met het ontkoppelen en veilig stallen van de caravan. Deze midnachtelijke ontmoeting - want inmiddels is de avond al over Brussel en omstreken neergedaald - met ons nog onbekende Syriërs krijgt een vervolg in een café in het centrum van Leuven. Zij willen zich graag aan het initiatief van The Route to Damascus verbinden en hun Syrische achterban optrommelen in Brussel om de caravan te bezoeken. Al brainstormend en plannend besluiten wij de caravan eind december nog eenmaal terug te laten keren in het Brusselse en hem op een plein in het centrum neer te zetten. Daar zal de Syrische kunstenaar uit hun midden een nieuwe schildering aanbrengen op de caravan. En daarmee zal de caravan weer een stapje dichter bij haar eindvorm komen..

• Ingrid Rollema
  • Anie Kenis

Leo van Mierlo

Goed werk. Nu maar hopen, dat de politici het oppakken. Ze hebben het al zodruk met de euro-crisis. Brussel is het centrum van de macht. Daar moet je zijn wil je iets veranderen. Ga zo door.

Dreiger

U aangifte was onjuist