theroutetoDamascus.reismee.nl

Naar Damascus...via China en Rusland

Naar Damascus... via China en Rusland

14 oktober 2011, Den Haag

Vandaag gaat de caravan op pad naar de Chinese en Russische ambassade. De Syriërs in Nederland protesteren over de houding van China en Rusland ten opzichte van de resolutie van de Veiligheidsraad over Syrië.

De caravan lijkt volwassen te worden nu hij voor het eerst mee gaat demonstreren. Op de Facebook pagina van de caravan 'The Route to Damascus' plaatsen we een foto van de vertrekkende caravan met als ondertitel 'on its way to China'. 'The Route to Damascus' is in goede handen bij de demonstranten.

Daar zijn zij dan om 15.00 uur voor de Chinese ambassade. De protestgeluiden luiden verontwaardigd richting deze ambassade.'Wij willen de val van het regime'. 'China, jij bent medeplichtig aan de moorden in Syrië'.In de brievenbus van deze ambassade landt een brief van de Syriërs aan de overheid in China. Ondertussen staat de caravan uitdagend pal tegenover deze ambassade.

Als het 16.00 uur is, verplaatsen de Syriërs zich naar de Russische ambassade.Ook daar laten de Syriërs zich gelden.Zij laten de Russen weten dat een vrij en democratisch Syrië de Russische belangen in Syrië niet zal schaden. En dat de tijd dringt nu en de klok nooit terug zal keren naar vóór 15 maart 2011. De Russen lijken bevroren te zijn en geven geen gehoor.Op de deurmat van de ambassadeur ligt aan het eind van de dag een brief namens de Syriërs.

Voldaan en ontladen nemen de aanwezigen afscheid. Zoals elke keer, hopen wij elkaar weer in Damascus te ontmoeten. Waar wij met zijn allen de vrijheid op het Ummayaden plein gaan vieren.Maar wij weten ook dat wij elkaar zondag gaan zien om de Syrisch- Koerdische leider Mishaal Temmo te herdenken.

Als we op Facebook kijken, zijn er veel reacties op de foto van de vertrekkende caravan naar China.Gaat hij nu echt naar China? Is dat niet een gigantisch ver omrijden? Gaat de caravan het redden en komt hij dan wel in Damascus? We antwoorden met een volle overtuiging dat de route via Peking en Moskou weliswaar langer kan gaan duren, maar de eindbestemming, Damascus, is nog steeds in zicht.