theroutetoDamascus.reismee.nl

In Utrecht...de fakkel blijft de weg verlichten

In Utrecht ...de fakkel blijft de weg verlichten

Herdenking Meshal Tammo -Utrecht - 16 oktober 2011

Vandaag komen Syriërs en Koerden uit alle delen van Koerdistan samen in Utrecht voor de herdenking van Meshal Tammo. Door verschillende organisaties worden er toespraken gehouden. Er is veel waardering voor zijn persoon en de rol die hij heeft gespeeld in het opbouwen van het Syrië van de toekomst. Hij staat bekend om zijn lef en moed in de Syrische strijd voor vrijheid. Meshal Tammo is door het Syrische regime geliquideerd, omdat men bang was voor zijn grote invloed binnen de oppositie en zijn vastberadenheid om dit regime ten val te brengen. Meshal Tammo was niet alleen een politicus met passie en liefde voor Syrië, maar hij is ook de grondlegger van progressieve bewegingen in Syrië.

Hier volgen enkele citaten van de toespraken die op die dag zijn gehouden en enige citaten uit het condoleanceregister, dat aan de caravan The Route to Damascus is toevertrouwd:

'Meshal Tammo was de secretaris-generaal van de Nationale Raad en is doelwit geworden omwille van zijn vrije stem. Je zult in ons midden blijven met je stem en je project voor het vaderland.' Je collega's uit de Syrische Nationale Raad - Khaled Al-Haj Saleh.

'In de naam van God, de Barmhartige, condoleer ik de familie van de martelaar Meshaal, al zijn vrienden en collega's. Wij herdenken hem omwille van zijn bloed, dat hij heeft gegeven op de weg naar vrijheid en rechtvaardigheid. Je woorden zullen bij ons blijven op de weg van vrijheid en rechtvaardigheid voor het Syrië van de toekomst,' Syrische Comitè in Nederland- Ibrahim Akkari

'Vandaag hebben we deelgenomen aan de herdenking van martelaar Meshal Tammo, God hebbe zijn ziel. Zijn dood was een groot verlies voor het Syrische volk in het algemeen en het Koerdische volk in het bijzonder.' Patriottische Unie van Koerdistan

' Ze hebben je Meshal (betekend fakkel) genoemd, en je was de fakkel die het pad van de vrijheid verlichtte,' een Syrische Koerd uit Nederland

'Meshal, Meshal; je bent een symbool voor vrijheid en jij zult in onze harten blijven leven om ons pad te blijven verlichten.' Azadi

'De fakkel van de revolutie en de vrijheid zal blijven ... Je blijft voortleven in ons geweten, Meshal..' Adib

De volgende retorische vraag van Abu Farhad blijft hangen:

'Is het dwaze regime van Assad eigenlijk gelukt de vlam van de vrijheid met een lafhartige daad te blussen door Tammo te vermoorden? Of heeft het in zijn stommiteit een miljoen fakkels op het pad van vrijheid en waardigheid aangestoken?'

Terwijl deze woorden ter ere van de martelaar Meshal Tammo worden gesproken, staat de caravan The Route to Damascus, voor de eerste keer in zijn bestaan bescheiden en zonder gezelschap buiten te wachten.Alsof hij hoopt dat hij met zijn zwijgen en verlangen de gesproken woorden kan omhelzen om die naar de eindbestemming te brengen. Of wij hem horen zeggen: maken jullie geen zorgen over de vlam, die is in veilige handen.